Od dnia 1 lipca 2016 roku zgodnie z nowo obowiązującymi przepisami
załadowca kontenera ma obowiązek weryfikacji masy kontenerów przed załadunkiem
ich na statek (Konwencja SOLAS – Safety of Life at Sea).*
Zgodnie z paragrafem 2.1 przepisów SOLAS całkowita masa kontenera powinna
być zweryfikowana przez załadowcę przy użyciu 2 metod:
·
Metoda 1 – poprzez zważenie całego, pełnego kontenera przy użyciu
certyfikowanego lub zalegalizowanego urządzenia pomiarowego,
·
Metoda 2 – poprzez zważenie całej zawartości kontenera – towaru, opakowań,
materiałów sztauerskich i dodanie otrzymanej wagi do masy tary kontenera
(zastosowanie powyższej metody będzie wymagało akceptacji Dyrektora Urzędu
Morskiego).
Załadowca to podmiot wskazany jako
"shipper" w wystawionym przez przedsiębiorcę konosamencie żeglugowym,
lub morskim liście przewozowym, lub innym dokumencie transportu multimodalnego
i/lub który zawarł umowę przewozu z przedsiębiorcą żeglugowym albo na rzecz lub
w imieniu którego taką umowę zawarto. Termin w którym załadowca powinien
dostarczyć VGM będzie wyznaczany przez przewoźnika żeglugowego. Linie żeglugowe
powinny udostępnić załadowcom informację o prawidłowej masie tary kontenera w
terminie umożliwiającym załadowcy prawidłowe ustalenie i dostarczenie VGM w
wymaganym czasie. Załadowca nie może odpowiadać za błędnie podaną tarę kontenera
przez jego właściciela. Dopuszczalny margines błędu w ustaleniu VGM został
ustalony na poziomie +/- 5%.